Son dakika haberler
  • BIST 100

    14229,41%0,33
  • DOLAR

    42,80% 0,17
  • EURO

    50,14% -0,07
  • GRAM ALTIN

    5972,47% 0,30
  • Ç. ALTIN

    9632,85% 0,24

Yapay zekâ ile üretilen sahte içerikler dolandırılma riskini 5 kata kadar artırabiliyor

Visa’nın Avrupa genelinde gerçekleştirdiği araştırma, bu içeriklerin gerçek olduğuna inanan kullanıcıların dolandırılma riskinin yaklaşık beş kat daha yüksek olduğunu ortaya koydu.

Teknoloji 19.12.2025 19:57:00
Yapay zekâ ile üretilen sahte içerikler dolandırılma riskini 5 kata kadar artırabiliyor

Yapay zekâ ile üretilen sahte içerikler dolandırılma riskini 5 kata kadar artırabiliyor 

 

  • Visa’nın Avrupa genelinde gerçekleştirdiği araştırma, yapay zekâ ile üretilmiş sahte içeriklere inanan kullanıcıların dolandırılma riskinin 5 kata kadar arttığını ortaya koyuyor. Bu içeriklere inananlarda dolandırma ihtimali yüzde 62’ye kadar çıkarken, diğer kullanıcılarda yüzde 13 seviyesinde kalıyor.
     • Her bir dolandırıcılık vakası, mağdurlar için ortalama 165 dolarlık kayba yol açıyor. Avrupa genelinde ise yıllık ekonomik kaybın toplamı 9,5 milyar dolara ulaşıyor.
     • Dolandırıcılığa maruz kalan kullanıcılar, sorunlarını çözmek için ortalama 14 gün harcıyor. Bu süre, bir aylık çalışma süresinin yüzde 70’i anlamına geliyor.
  • Visa, tüketicilerin çevrim içi ortamda güvende kalmaları için gerekli araçlar ve bilgiye erişimini önemsiyor. Bu amaçla, Türkiye’de hayata geçirdiği “Dijitalde Güvendeyim” projesiyle toplumun dolandırıcılık girişimlerine karşı farkındalığını artırmayı hedefliyor.

Sahte reklamlar ve yapay zekâ ile üretilmiş dolandırıcılık içerikleri sosyal medyada hızla artıyor. Visa’nın Avrupa genelinde gerçekleştirdiği araştırma, bu içeriklerin gerçek olduğuna inanan kullanıcıların dolandırılma riskinin yaklaşık beş kat daha yüksek olduğunu ortaya koydu. Araştırma sonuçlarına göre, dijital ortamda yayılan yanlış bilgiler, kullanıcıları dolandırıcılık girişimlerine karşı oldukça savunmasız bırakabiliyor. 

Araştırmaya göre, online dolandırıcılık mağdurlarının ortalama kaybı 165 dolar olurken, dolandırıcılık vakaları Avrupa ekonomisine yıllık yaklaşık 9,5 milyar dolarlık zarar olarak yansıyor. Mağdurlar maddi kaybın çok daha ötesinde; duygusal stres, artan kaygı ve düşen verimlilik gibi ciddi etkilerle de karşı karşıya kalıyor. Ayrıca online dolandırıcılık vakalarının ardından yaşanan sorunları çözmek için ortalama 14 iş günü harcıyor; bu da bir aylık çalışma süresinin yaklaşık yüzde 70’ine denk geliyor.

Kullanıcıların çevrim içi davranışları da dolandırıcılık riskinin artmasında kritik rol oynuyor. İçeriğin doğruluğunu kontrol etmeden paylaşım yapanlar, doğrulama yapanlara kıyasla iki kat daha fazla hedef alınıyor (Yüzde 43 - yüzde 22). Sadece başlıkları taramak, içeriği doğrulamadan paylaşmak veya yapay zekâ ile üretilmiş içeriklere güvenmek gibi günlük alışkanlıklar, dolandırıcılar için yeni hedefler yaratıyor.

  • Kullanıcıların yüzde 44’ü, gerçek sandığı içeriğin, yapay zekâ ile üretilmiş olduğunu sonradan fark ettiğini söylüyor.
  • Katılımcıların üçte biri (yüzde 32) çoğu zaman içeriklerin sadece başlığını okuyor.
  • Her beş kişiden biri (yüzde 19), içeriğin doğruluğunu teyit etmeden gönderi paylaştığını belirtiyor.

“Amacımız dolandırıcılığı gerçekleşmeden durdurmak” 

Visa Türkiye Genel Müdürü Samile Mümin, konu ile ilgili değerlendirmesinde şunları söyledi: “Yapay zekâ, hayatımızı kolaylaştırırken iş süreçlerimizi de dönüştürüyor. Dolandırıcılar artık yapay zekâ araçlarını kullanarak insanları kandırıyor ve çevrimiçi kanallara olan güveni zedeliyor. Sahteyi gerçekten ayırt etmek her zamankinden daha zor ve bunun gerçek hayattaki sonucu; kaybedilen para, zaman ve güven. İşte bu yüzden Visa olarak, yapay zekâ destekli inovasyona yatırım yapıyor, sektör genelinde iş ortaklarıyla iş birliği yapıyor, tüketicileri güvende kalmaları için gerekli bilgi ve araçlarla güçlendiriyoruz. Visa olarak son 5 yılda, yapay zekâ destekli platformların geliştirilmesi de dahil olmak üzere dolandırıcılığı önlemeye yönelik 13 milyar dolarlık yatırım gerçekleştirdik. Bu yatırımlarımız sayesinde, küresel güvenlik araçlarımızla her yıl 40 milyar doların üzerinde dolandırıcılık girişimini engelliyoruz. Örneğin, 2025 Kara Cuma döneminde bir önceki yıla kıyasla dünya genelinde yüzde 144 daha fazla dolandırıcılık girişimini tespit ettik ve durdurduk. Online dolandırıcılığı gerçekleşmeden durdurmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz.”

Dolandırıcılığın ekonomi üzerindeki etkileri artıyor

Sosyal medya üzerinden gerçekleştirilen dolandırıcılık yöntemleri daha karmaşık hâle geliyor. Bu durum, tüketici davranışlarını da değiştirerek ekonomi üzerinde belirgin bir etki yaratıyor. Avrupa’da yaklaşık 9 milyon kişinin, dolandırıcılığa maruz kaldıktan sonra çevrim içi alışveriş alışkanlıklarını değiştirdiği tahmin ediliyor. Dolandırılanların %28’i online alışverişi azalttıklarını, yüzde 4’ü ise tamamen bıraktıklarını söylüyor.

Dolandırıcılığa karşı mücadele güçleniyor

Yapay zekâ, Visa’nın dolandırıcılığı önleme stratejisinin merkezinde yer alıyor. Visa son 30 yıldır ödemelerin güvenliğini sağlamak amacıyla yapay zekâ destekli araçlar kullanıyor. Visa, sadece son beş yılda, şüpheli davranışları gerçek zamanlı tespit eden ve dolandırıcılık girişimlerini kullanıcıya ulaşmadan engelleyen akıllı, yapay zekâ destekli teknolojilere 13 milyar dolar yatırım yaptı. Farkındalık, teknoloji kadar kritik bir rol oynuyor. Araştırmalar, kullanıcıların yüzde 33’ünün yapay zekâ tarafından üretilmiş içeriklerin sosyal medyada dolandırıcılıkları tespit etmeyi zorlaştıracağını düşündüğünü ortaya koyuyor. 

Visa, “Dijitalde Güvendeyim” projesi ile dolandırıcılığa karşı farkındalığı artırıyor

Visa’nın Türkiye’de UNDP ve Habitat iş birliğiyle yürüttüğü Dijitalde Güvendeyim” projesi, dolandırıcılığı yalnızca teknik bir güvenlik riski olarak değil, toplumsal bir sorun olarak ele alıyor. Projede eğitimler, teorik anlatımlar yerine gerçek dolandırıcılık vakalarına dayanıyor; sosyal mühendislik, oltalama (phishing), kamu görevlisi taklidi gibi klasik yöntemlerin yanı sıra, yapay zekâ ile üretilen sahte ses ve görüntüler de işleniyor.

Visa Türkiye Genel Müdürü Samile Mümin projeyi şu sözlerle değerlendirdi: “Visa olarak güvenlik alanındaki uzun yıllara dayanan uzmanlığımızı, ‘Dijitalde Güvendeyim’ projesiyle toplumsal faydaya dönüştürüyoruz. Eğitimlerimizde sosyal mühendislik, oltalama ve yapay zekâ tabanlı saldırı gibi yöntemleri gerçek vakalarla anlatıyoruz. Dolandırıcılık özellikle 55 yaş üzeri bireylerde yoğun duygusal manipülasyonla karşımıza çıkan ciddi bir toplumsal sorun. Bu nedenle eğitimlerde gerçek vakaları ele alıyor ve ‘Dur – Düşün – Danış’ yani 3D Kuralını yaygınlaştırıyoruz. Daha güvenli bir dijital gelecek için çalışmaya devam edeceğiz.”

Visa Inc. Hakkında 

Visa (NYSE: V), dijital ödemeler alanında dünya lideridir ve 200’den fazla ülke ve bölgede tüketiciler, satıcılar, finansal kuruluşlar ve kamu kurumları arasındaki işlemleri kolaylaştırır. Misyonu, dünyanın en yenilikçi, en kolay, en güvenilir ve en güvenli ödeme ağı aracılığıyla dünyayı birbirine bağlamak; bireylerin, işletmelerin ve ekonomilerin gelişmesini sağlamaktır. Visa, her yerde herkesin dahil olduğu ekonomilerin, her yerde herkesi güçlendirdiğine inanıyor ve erişimi, para hareketinin geleceği için temel bir unsur olarak görüyor. Daha fazla bilgi için Visa.com adresini ziyaret edebilirsiniz.

Yapay zekâ ile üretilen sahte içerikler dolandırılma riskini 5 kata kadar artırabiliyor

Hyundai Resim Yarışması’nda Ödüller Sahiplerini Bekliyor

TEHOL, Türkiye’nin Önde Gelen Savunma Şirketini Satın Alıyor

Müge Boz ve eşi Caner Erdeniz'in Londra projesi

İlyun Bürkev’den Prag’da Muhteşem Resital

Kronik Strese Karşı Kalbi Koruyan 6 Kritik Adım

Tarkan'ın yapay zeka destekli klibi ile Aysel Gürel geri döndü

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı 9 Yaşında!

Ruhsal yüklerin bedendeki yansıması: Bruksizm

Yıl sonu sağlık taraması için bir fırsat

Küresel göç yeni bir çağa giriyor! Beyin, iklim ve kadın göçü öne çıkıyor!

Air Transat Kuzey Amerika seferlerine başladı

Haftanın kitap yorumları | Özkan Saçkan'ın kaleminden haftanın kitapları

İstanbul Sosyetesi Snob Magazin yeni yıl davetinde buluştu

Bir hesap binlerce mağdur | Sosyal medya hesapları tehlikede

Red Bull Tetris Dünya Şampiyonu Fehmi Atalar Oldu

Kitap | Eski Bakan Ziya Selçuk'tan ebvenliğe çağrı

Çocuklarda otizmin 6 işaretine dikkat

Özkan Saçkan'ın kaleminden haftanın kitapları

İETT geri dönüşümü oyuna dönüştürdü

Sinüzit ve yüz felci hakkındaki doğru bilinen yanlışlar!

Miss Turkey Heyecanı Başladı

Maymunkeş 42. Uluslararası İstanbul Kitap Fuarında

İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası 80. yılını kutladı

Kalp çarpıntısında acil yardım gerektiren 4 kritik belirti

Dolandırıcılar Instagram ve WhatsApp hesaplarını çalıyor

Oyun sektörü 1.8 milyar dolara ulaştı, yüzde 28 büyüme bekleniyor

İlyun Bürkev bu ay 6 konserle sahnede

İş birlikleri ekonomiye güç katıyor

İstanbul’dan dünyaya yerli batarya üretimi başlıyor

Yükleniyor

LİG TABLOSU

Takım O G M B Av P
1.GALATASARAY A.Ş. 16 12 1 3 24 39
2.FENERBAHÇE A.Ş. 16 10 0 6 22 36
3.TRABZONSPOR A.Ş. 16 10 1 5 14 35
4.GÖZTEPE A.Ş. 16 8 3 5 10 29
5.BEŞİKTAŞ A.Ş. 16 7 4 5 7 26
6.SAMSUNSPOR A.Ş. 16 6 3 7 4 25
7.GAZİANTEP FUTBOL KULÜBÜ A.Ş. 16 6 5 5 -2 23
8.KOCAELİSPOR 17 6 6 5 -2 23
9.RAMS BAŞAKŞEHİR FUTBOL KULÜBÜ 16 5 6 5 5 20
10.CORENDON ALANYASPOR 16 3 4 9 -1 18
11.ÇAYKUR RİZESPOR A.Ş. 16 4 6 6 -3 18
12.TÜMOSAN KONYASPOR 16 4 8 4 -8 16
13.GENÇLERBİRLİĞİ 16 4 9 3 -4 15
14.KASIMPAŞA A.Ş. 16 3 7 6 -7 15
15.HESAP.COM ANTALYASPOR 17 4 10 3 -15 15
16.ZECORNER KAYSERİSPOR 16 2 6 8 -17 14
17.İKAS EYÜPSPOR 16 3 9 4 -11 13
18.MISIRLI.COM.TR FATİH KARAGÜMRÜK 16 2 11 3 -16 9

YAZARLAR